روغن های سوخته (کارکرده)صنعتی چه می شوند؟

آيا روغن هاي سوخته تصفيه مي شوند ؟

روغن حرارت موتور را تنظیم می کند و جلوی اکسید شدن فلز را می گیرد و بعد از مدتی که فلزات سنگین ، دوده (انواع هيدروكربنها) و…. را به خود جذب کرد به عنوان روغن سوخته باید تخلیه شود. تصفیه اول روغن تولید روغن اولیه و تصفیه دوم روغن همان بازیافت روغن سوخته است. در ایران حدودا ۱۸۰ کارگاه صنعتی  پالایشگاهی تصفیه دوم روغن وجود دارد كه درشهرك صنعتي اشتهارد ۹ مورد از آنها در حال فعاليت هستند.

تصفیه دوم روغن در دنیا به روش های مختلفی صورت می گیرد مانند: روش اسیدی( اسيد سولفوريك) ،غیر اسیدی (قلیایی – خاک بنتونیت یا رنگ بر) ، سانتریفیوژ،هیدروژناسیون و…

روغنهاي سوخته از مراکز مختلفي چون مكانيكي ها وتعويض روغني ها خریداری و جمع آوري شده ، در كارخانه ذخيره مي شود وطی مراحلی تصفیه می گردد.

اغلب اوقات در روغن های سوخته خریداری شده آب، گازوئیل ، براده فلزات سنگين و مواد دیگري بصورت مخلوط يافت مي شود که باید جدا سازی شود. پسماند كارخانه هاي تصفيه دوم روغن نیز قابل بازیافت است که مدیریت آنها به روش های مختلفی امکان پذیر مي باشد، بطور مثال در صنايع قیرسازی، واکس، پوكه هاي معدني و… كاربرد دارد.

مراحل تصفیه :

– ورودی این کارگاه ۲-۳ تریلی (۴۰۰-۳۰۰ بشکه) در روز بوده و درجه خلوص روغن خروجی آن از ۱۰تا ۷۰ درصد متغير است، بايد توجه داشت كه درمخازن جمع آوری وتانكرهايذخيره سازي ازشیر فلکه ها و لوله هايی با جنس چدن (غیر استیل)استفاده شود زيرا روغن سوخته خاصیت خورندگی بالایی دارد .

– بعد از تخلیه، روغن را طي دو مرحله ازصافی عبور مي دهند و عمل فیلتراسيون جهت جدا سازي ذرات درشت انجام مي شود و سپس به مخزن اصلی پمپاژ می گردد ودومرحله عمليات ته نشینی بر روي آن صورت مي گيرد بدين ترتيب که درمخزن اول، روغن روي آب شناور مي ماند آب جمع شده در كف ، كه مقداري روغن نيز بهمراه دارد تخلیه شده و براي تصفيه در تانكر جداگانه اي جمع آوري مي گردد كه روغن جدا شده در اين مرحله ،تصفيه شده به چرخه ي بازيافت برگردانده مي شود و سپس روغن سوخته وارد مخزن ته نشینی ثانويه جهت جدا سازي ذرات باقي مانده مي گردد.  

– روغن حاصل از مرحله قبل وارد برج تقطیرشده ودر اثر حرارت ۴۰۰-۳۸۰ درجه سانتيگراد هیدروکربن های موجود در آن شکسته مي شود،هیدروکربن های شکسته شده به صورت گاز بهمراه مقداري بخار آب پس از گذر از فيلتر جهت ايجاد حرارت بعنوان سوخت در همان قسمت استفاده مي شود.

در اين مرحله بدليل وجود بخار آب بهمراه هيدروكربونها بايستي خطر احتراق لحاظ شود ولوله هاي آب جهت اطفاء حريق تعبيه شوند كه اين آب مصرف شده براي اطفاء با روغن مخلوط مي شود و در اثر مديريت نا صحيح مي تواند باعث آلودگي آبهاي سطحي و زير زميني شود از اين رو آن را به سمت مخازني جهت تصفيه و استفاده مجدد از آب و روغن هدايت مي كنند.

تا این مرحله تمامي عملیات صورت گرفته بصورت فیزیکی بوده و مراحل بعدي بصورت شيميايي انجام مي گيرد(اسید زنی واستفاده از خاک بنتونیت).

در روش اسیدی از اسید سولفوریک ۹۹-۹۸ درصد استفاده می شود و می توان گفت صد درصد هیدروکربن هاي باقي مانده شکسته می شوند وروغن حاصله بالاترين درجه خلوص را دارد، اما پسماند توليد شده در اين روش (لجن اسیدی) نیاز به مدیریت خاصي دارد كه در غير اينصورت پتانسيل ايجاد تخريبات زيست محيطي برگشت نا پذيري را بدنبال خواهد داشت وتصفيه آن بسيار پرهزينه مي باشد، كه اين امر باعث روي آوردن بازيافت كنندگان روغن سوخته به روش استفاده ازخاك بنتونيت شده است ، زيرا مديريت پسماند حاصل از اين خاك ( خاك آغشته به هيدروكربونها ) راحت تر و در نتيجه مقرون به صرفه تر مي باشد و مي توان از آن بصورت پوكه هاي معدني در زير سازي جاده ها و بناهاي ساختماني استفاده نمود.

روغني که در برج تقطيرحرارت دیده باید یک روز بماند تا سرد شود و دمای آن حدوداً به ۲۴۸ درجه سانتيگراد برسد تا بتوانيم مراحل بعدي را اجرا كنيم.

(خاک بنتونیت شيري رنگ بوده،در اكثر كوهستانهاي ايران يافت مي شود از اين رو نيازي به بازيافت ندارد وخاصیت قلیایی داشته كه برای شفافیت روغن و شکستن هیدروکربن ها استفاده می شود.)

قبل از استفاده هر چه بیشترخاك رنگ بر(بنتونيت) را آسیاب كنند خاصيت جذبي بالاتري پيدا مي كند، این خاک را به صورت پودر با سیستم شوتینگ بر روی روغنی که کمی گرما دیده می پاشند و خاك بلافاصله با هيدروكربنهاي باقي مانده تركيب شده و برنگ تيره اي در مي آيد.

– در قسمت بعد از  فیلترپرس هايي جهت جداسازي خاك رنگ بر و روغن خالص استفاده مي كنند ،بدين ترتيب كه در اثر فشارپرس روغن خالص وشفافي از فيلترها خارج مي شود وخاك بنتونيت بصورت فشرده بر روي فيلترباقي مي ماند جنس فيلتردر اين قسمت از پارچه مخصوصي مي باشد كه مي بايست هر ۲۰ روزتعوض شود.

– روغن حاصل در مرحله قبل جهت يكنواخت شدن ، در دیگ بخار کمی حرارت داده مي شود تا کیفیت بهتری پيدا كند،روغن خروجی بر حسب درجه خلوص(۱۰ تا ۷۰ درصد) برای روغن موتور، گریس و مصارف دیگر استفاده می شود.

خدمات مهندسی ساخت تصفیه روغن کارکرده MTSP-TFE

خدمات مهندسی برای ساخت  خط تصفیه روغن سوخته با تکنولوژی MTSP-TFE

خدمات مهندسی شامل :

مشاوره فنی و اقتصادی

طراجی فرایند

تهیه لیست تجهیزات

تامین (توسط مشتری یا (MTSP

نصب و راه اندازی

آموزش و پشتیبانی

همراه شما (ایجاد ، اصلاح ، تغییر) بدون نیاز به جستجو در مورد تکنولوژی ها و تجهیزات

دانش فنی مهندسی این گروه مطابق با  روشها روز در آمریکا و اروپا

مراحل کار :

جداکردن ناخالصی ها

جداکردن آب و سوخت

جداکردن هیدروکربن های سنگین (قیر)

روشن سازی

تفکیک روغن پایه

اطلاعات مورد نیاز برای طراحی خط

ظرفیت های اسمی خط ۷۰۰-۱۲۰۰-۱۸۰۰-۲۵۰۰-۳۳۰۰-۴۵۰۰و…

پیوسته یا نیمه پیوسته بودن

تعداد محصولات مورد نیاز SN 100-SN150-SN350-SN500-SN650

کیفیت محصولات (رنگ ، فلاش پوینت)

میزان سرمایه گذاری 

مزایا روش :

بازدهی بالا تولید

مصرف پایین انرژی

بازدهی اقتصادی بالا

کیفیت بالای محصولات

رنگ محصول کمتر از ۲

مطابقت با استانداردهای زیست محیطی (بدون هرگونه آلودگی )مورد تایید محیط زیست

خصوصیات فیزیکی روغن پایه تولیدی مشابه با روغن پایه ویرجین و با شاخص گرانروی بالاتر است

ظرفیت های قابل ارائه :

حداقل ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ساعت ۵۰ بشکه روزانه

۱۰۰۰ لیتر در ساعت

۱۵۰۰لیتر در ساعت

۲۰۰۰ لیتر در ساعت

۳۰۰۰لیتر در ساعت

۴۵۰۰لیتر در ساعت

و…

پرسه کامل منجر به تولید روغن پایه گروه دوم میشود که آخرین تکنولژی این صنعت در دنیا می باشد

حداقل زمان ساخت و راه اندازی :

مدت زمان لازم برای ساخت و راه اندازی بین ۷تا ۸ ماه می باشد

 قیمت خدمات :براساس تکنولوژی و جزئیات خط قیمت گذاری می شود

مشاوره ، طراحی ، نظارت ، راه اندازی ، اموزش ( شروع از ۲۰۰ میلیون تومان)

۲۰ درصد کل تجهیزات و لوازم

 سرمایه مورد نیاز برای یک خط استاندارد با حداقل ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ساعت از ۸۰۰ میلیون تومان شروع می شود.

قیمت نهایی بستگی به عوامل ( جنس فلزات  ، کشور سازنده تجهیزات ، مدت زمان پروسه تصفیه ،  انتخاب استاندارد  تجهیزات پایپینگ ، میزان مصرف انرژی ، نوع گرمایش سیستم و …)

تجهیزاتی که میتواند توسط گروه MTSP  یا خریدار  تهیه شود ( برج خنک کننده ، دیگ روغن داغ ، مخازن ذخیره ، روغن حرارتی و …)